Skip to main content

Medewerkers versterken

Een goede start is het halve werk

Deskundige begeleiding is voor veel docenten een vereiste voor een goede (door)start op een nieuwe school. Met coaching op maat help ik docenten om tot nieuwe inzichten en praktische handvatten te komen om lessen op orde te krijgen en met plezier voor de klas te staan.

Als zij-instromer in het VO had ik zelf een steile leercurve. Het geven van effectieve instructie en het houden van de orde heb ik al doende geleerd, door veel te lezen, met collega’s te sparren, dingen uit te proberen en vol te houden. Vanwege een wat perfectionistische inslag, was lesgeven voor mij één grote cursus loslaten waar ik dan ook veel van heb geleerd.

Werkwijze

Een coach-traject is altijd maatwerk, maar bestaat doorgaans uit een gratis kennismakingsgesprek, enkele lesbezoeken en een aantal coaching-gesprekken. Ook kun je tussendoor even sparren, omdat je als docent ineens met een onbekende situatie kan worden geconfronteerd waarop je even wilt reflecteren.

Ik werk enerzijds vraaggericht en speel in op waar je als docent in de klas tegenaan loopt en wat je belemmert. Anderzijds kaart ik  ook situaties aan die mij opvallen tijdens lesobservaties.

Ik maak je als docent bewust van waargenomen gedrag en van (niet-) helpende overtuigingen en patronen, zodat je kunt bijsturen op een manier die bij je past en je effectiever bent in de les. Daarnaast geef ik praktische tips daar waar nodig.

Vragen die in onze coachpraktijk regelmatig voorbijkomen:

  • Hoe richt ik de eerste lessen van het schooljaar in?
  • Hoe vertaal ik de theorie uit de opleiding naar mijn lespraktijk?
  • Hoe creëer ik meer rust in mijn les?
  • Welke routines zijn effectief in mijn les?
  • Hoe optimaliseer ik mijn instructie?
  • Welk gedrag is helpend?
  • Hoe houd ik op een passende manier de regie in mijn lessen?
  • Hoe kan ik differentiatie inbouwen in mijn les?
  • Hoe geef ik effectieve én efficiënte feedback?